Thursday 1 January 2015

Pencemaran Merkuri Dalam Ikan

Pencemaran udara dari kilang-kilang perindustrian mahupun dari aktiviti manusia sedikit sebanyak memberi kesan kepada hidupan laut.Antaranya adalah pencemaran merkuri yang merupakan bahan toksik yang merbahaya kepada manusia.

Antara kesan merkuri ini kepada manusia ialah kerosakan saraf seperti parkinson, alzheimer,gangguan peglihatan dan boleh menyebabkan kemurungan.Malah bagi ibu mengandung boleh memperlambatkan pertmbuhan janin bahkan boleh menyebabkan anak menjadi autisme.

pencemaran merkuri telah meliputi lebih 18 million ekar muara, tasik dan 1.4 million ekar sungai.70% ikan di laut adalah rendah merkuri dan boleh di makan dengan kadar yang banyak.Ikan adalah sumber protein yang sangat kaya dengan Omega-3 dan asid lemak sangat bagus utk jantung jika di amal 2 kali seminggu.

Mengelakan untuk makan ikan bukan lah jalan penyelsaian untuk menghindari dari merkuri tapi pilihlah ikan yang tepat.Dibawah adalah carta grapik tentang bagaimana merkuri boleh mencemarkan ikan dan jenis-jenis ikan dengan kandungan merkurI.


Kurang Merkuri:

-Butterfish

-catfish

-Clam

-Croaker

-Flounder

-Mullet

-Oyster

-Plaice

-Salmon

-Sardine

-Squid

-Shirmp

-Tilapia

-Whitefish

-Anchovies



Sederhana Merkuri:

-Mahi-Mahi

-Lobster

-Halibut

-Croaker(white pacific)

-Tuna(skio jack)

-Snapper

-Monkfish

-Sting ray

-Perch



Tinggi Merkuri:

-Tuna(yellow fin)

-Mackerel(spanish,gulf)

-Tuna(albacore)

-seabass

-bluefish

-Grouper



Terlalu Tinggi Merkuri (elakan di makan):

-Shark

-Orange Roughy

-Marlin

-Mackerel(king)

-Tuna(big eyes)

-Tile fish

-Sword fish




Pencemaran merkuri adalah masalah global yang perlu penyelesaian secara global untuk melindungi kanak-kanak kita dan hidupan laut.




nrdc.org
Seafood.edf.org
Heart.org
Huffingtonpost.com





No comments:

Post a Comment

About Us

Recent

Random