Wednesday 11 February 2015

Projek High-End : Modifikasi Ringkas Kekili Murahan

PENGENALAN DAN OBJEKTIF PROJEK
Projek High-End adalah sebuah projek experimental modifikasi ringkas yang bertujuan untuk menaik taraf kekili murahan supaya prestasi nya setanding dengan kekili "high-end" yang ada di pasaran.

Projek ini adalah satu bentuk kajian dan pembangunan (R&D) dalam teknologi kekili bagi kami sebagai peminat sukan memancing dimana ianya dpt memupuk kreativiti,inovasi dan kerjasama di kalangan ahli FA.

Anggap lah pengubahsuaian ini ibarat modifikasi kereta Perodua Kancil  660 untuk dinaik taraf kepada Daihatsu Mira L200.Modifikasi sistem enjin dan sistem "interior".



MODIFIKASI
Antara faktor naik taraf yang di ambil kira adalah kekuatan "drag" , kelancaran kayuhan, gear ratio, berat kekili dan lain-lain.Projek ini akan dibiayai sepenuh nya oleh org empunya kekili.

Kekili Projek:
Reel : Ajiking Airmaxx 2000
Gear Ratio : 5.1:1
Ball Bearing : 8BB

Cadangan Pengubahsuaian:
-Bering SKF/Boca jenis ABEC 5/7
-Eva grip knob
-Carbontex drag washer
-Membuang bahagian yg tidak diperlukan bagi mengurangkan berat kekili.
-Gear (masih belum menemui gear yang sesuai)

Anggaran kasar kos:
-Boca Bearing SMR147C-Y ABEC #5 : RM60
-Eva Knob : RM18
-Carbontex : sumbangan ikhlas dari Atoy
-Daiwa Bearing Oil : sumbangan asman
-Daiwa Grease : sumbangan asman



AJIKING
Mengapa memilih Ajiking sebagai bahan uji kaji? Ajiking adalah sebuah jenama Malaysia yang mampu dimiliki oleh semua lapis masyarakat dan hadir dalam standard yang tersendiri.Jadi pemilihan Ajiking Airmaxx ini adalah diatas faktor "random pick" dimana ianya mudah diubah suai dan amat "friendly user".



TEORI
Walaupun secara teorinya projek ini akan menemui kegagalan kerana pengubahsuaian yang ekstrem boleh mendatangkan kegagalan kepada sistem kekili itu kerana berkerja melebihi keupayaan nya.

Projek ini juga dikritik hebat oleh owner Power Tackle,menurut beliau pemasangan Carbontex Drag pada kekili murah boleh menyebabkan badan kekili terutama pada "reel seat" akan patah kerana tidak dapat menahan kuasa "break" yang kuat apabila di tarik oleh ikan.

Salah seorang pemancing berpengalaman mengatakan yang pemasangan bearing berkuasa tinggi pada reel jenis "spinning" juga tidak akan menampakan sebarang perubahan dari segi kayuhan.

Namun kesahihan teori ini belum dpt terbukti tanpa sebarang uji kaji.Teori tanpa eksperimen ibarat lautan tanpa ikan.sesuatu teori tidak lengkap tanpa uji kaji.Oleh yang demikian mari kita lihat hasil nya .Samada projek ini berjaya atau tidak,satu titik kepuasan pasti akan hadir dalam diri pemiliknya kelak.


Fiber drag digantikan dgn carbon drag washer bagi menambahkan kekuatan drag 

Eva grip knob dipasang bagi menambah cengkaman semasa mengarau

General overhaul

Agak janggal bila bearing ceramic hybrid dipadankan dengan kekili murahan.Bearing ini telah sedia diberi pelincir jenis Aeroshell Fluid No 2 yang digunakan pada komponen kapal terbang untuk mengelakan karat dan tahan pada suhu yang ekstrim.


No comments:

Post a Comment

About Us

Recent

Random