Tuesday 9 December 2014

Aplikasi Telefon Pintar Buat Kaki Pancing

Jaman kinek tok telefon pintar bukan agik dilihat sebagai satu kemewahan atau lambang kekayaan tapi ianya sudah menjadi satu keperluan.Malah anak-anak berumur 7 tahun kini sudah memiliki telefon pintar sendiri.Telefon pintar bukan hanya terhad untuk kegunaan SMS atau mendail tapi penggunaan nya semakin meluas dari media social,kamera,planner hinggalah ke aplikasi-aplikasi canggih yang menjadikan ianya lebih pintar dari manusia.

Dalam sukan memancing penggunaan telefon pintar juga dilihat sebagai satu keperluan.Kami di FA bergantung dgn nya utk menentukan pasang surut air,maklumat arah angin,cara ikatan,mengenal pasti jenis ikan dan keadaan cuaca sebelum kami mulakan aktiviti ngail.Ianya sangat mudah dan cepat.Tetapi kami tetap "salute" org lamak marek lebih-lebih lagi para nelayan ,cdak nya ada ilmu semula jadi yg lahir dari pengalaman yg boleh tauk air pasang surut,cuaca dan lain-lain.

Oleh demikian kami ingin berkongsi aplikasi telefon pintar sedang kami gunakan dalam sukan memancing ini.Tidak kira samada Samsung, Nexus, Motorola, Blackberry,Nokia,Xiaomi,Alcatel, atau Lenovo (iphone sik mention pun) anda boleh muat turun sendiri dari Google Play atau Apps store dan lihat keberkesanan dan kepintaran nya menganalisi maklumat yg anda perlukan mahupun sebagai platform utk anda berkongsi hasil tangkapan dan mencari rakan pancing.



                                1. Angler (google play & app store)
Pilihan pertama kami ialah Angler dengan membawa tagline "protect ocean envirolment,catch and release,fishing for future" ia umpama satu hidangan makanan yang penuh dgn vitamin dan nutrien,ianya sangat lengkap.Anda boleh berkongsi gambar tangkapan atau mencari kenalan baru dari seluruh dunia sama seperti  Moment dalam aplikasi Wechat .

Angler adalah sebuah aplikasi telefon pintar percuma untuk kaki pancing seluruh dunia dihasilkan oleh Solot Outdoor.Versi yang terkini menawarkan lebih dari 7000 spot memancing seluruh dunia dengan analisis data air pasang surut yang sentiasa di kemaskini.Ia juga menawarkan model aplikasi secara "offline".Fungsi utama aplikasi ini termasuklah graf pasang surut,carta cuaca,ramalan aktiviti memancing,perkongsian gambar dan banyak lagi.Ianya dapat membantu untuk memastikan keselamatan dan menambahkan keseronokan dalam aktiviti memancing.World Game Fishing Association (Hong Kong) telah menyediakan data untuk aplikasi ini.

Untuk keterangan lanjut anda boleh melayari :
 www.angler.im

Rating dari FA : ☆☆☆☆☆



2. Fish Predictor (google play & app store)

Aplikasi tok antara aplikasi yang famous di kalangan kaki pancing zaman ini dan yang paling penting ianya percuma.Dengan membawa slogan "Fish Smarter" dihasilkan oleh Sportman Tracker.Ianya memnawarkan maklumat penuh pasang surut air beserta suhu.

Fish predator juga mempunyai fungi "buddy tracking" dimana anda dapat mengesan lokasi rakan anda yang berlainan bot di laut.Anda juga boleh menyimpan lokasi memancing anda dalam bentuk digital.

Untuk keterangan lanjut anda boleh layari: www.sportmantracker.com

Rating dari FA : ☆☆☆☆




3. Fish Brain (google play & app store)

"Otak Ikan"  maksud nama aplikasi ini jika di terjemah dalam bahasa malaysia.Dikatakan sebagai komuniti kaki pancing terbesar (mena sik ka).Apa yang kmk amati sistem aplikasi ini sama seperti aplikasi Waze di mana setiap org yang menggunakan nya akan menyumbang maklumat.Sebagai contoh lokasi memancing,target fish,jenis umpan dan lain-lain.Beribu-ribu tangkapan sudah ada di dalam aplikasi ini,semakin banyak pengguna nya semakin tepat ramalan.

Ktk org boleh pilih "privacy level" pada setiap tangkapan yang anda muat naik.Malah anda boleh sembunyi lubok memancing anda dari pemancing lain dan simpan dalam aplikasi ini utk rujukan sendiri.Setiap pemancing perlu menyumbang dlm aplikasi ini supaya seluruh komuniti mendapat faedahnya.

Namun utk mengakses  analisis database lebih mendalam anda perlu membayar RM22.61 utk sebulan.Antara kelebihan pakej premium ini adalah seperti kadar kelembapan air,kedalaman air,tekanan,suhu dan banyak lagi.

Untuk keterangan lanjut sila layari : www.fishbrain.com

Rating dari FA : ☆☆☆








4. Knot Wars (google play & app store)

Tok antara aplikasi ikatan terbaik penah kamek orang nemu,ianya diasaskan dari salah sebuah segmen dalam rancangan North American Fisherman TV Show (yang pastinya tidak di siarkan di Serawak mahupun Malaysia atau dlm channel yard operation).Dalam segmen tersebut mereka diminta untuk bertanding bagi mengenalpasti ikatan siapa yang paling teguh dan kuat untuk melawan keganasan tarikan ikan.Hanya ikatan yang  paling teguh di bawa ke dalam aplikasi ini.

Setiap langkah ikatan diperlihatkan dengan terperinci disertakan dengan video animasi proses ikatan.Walaupun ikatan yang paling kompleks anda boleh mempelajarinya dgn mudah dengan bantuan video animasi offline tersebut.Disertakan juga maklumat "break strength" yang telah di uji.

Semua ikatan ini telah di uji menggunakan tali seperti berikut:
-Monofilament : 14 pound Berkley Triline XT
-Braid : 14 pound Berkley Fireline
-Flurocarbon : 14 pound Berkley 100% Flurocarbon

Rating dari FA : ☆☆☆☆




5.Ultimate Fishing Knot (Google play)
Aplikasi tok adalah aplikasi yang sangat simple dan bersahaja.Segala ikatan asas yang anda perlukan tersusun kemas di dalam aplikasi ini mengikut ketegori.Setiap langkah-langkah ikatan di tunjukan di dalam gambar yang menarik.Aplikasi.ini turut memperlihatkan beberapa ikatan jenis "boating knot" sesuai utk rujukan pemancing di atas bot.

Rating dari FA : ☆☆☆




6. Fish Planet (google play)

Tauk sik ktk org dalam laut bumi kita tok ada 18 ribu spesis hidupan dan masih banyak spesis yang masih belum dikenalpasti.Malah manusia belum boleh meneroka lautan sepenuhnya.Aplikasi ini sedikit sebanyak dapat memudahkan kaki pancing untuk mengenalpasti jenis ikan sama ada ikan air tawar ataupun aek masin.

Setiap ikan diperlikatkan dengan warna sebenar,nama lain dalam 28 jenis bahasa,maklumat biologi,kawasan habitat,waktu sesuai utk memancing spesis tersebut dan juga cara pancingan.

Namun anda perlu membayar untuk akses masuk kedalam "database" dengan lebih banyak spesis akan diperlihatkan.Bayaran nya lebih kurang Ringgit Malaysia 16.Bagi kami bayaran itu sangat berbaloi.Yang agak mengecewakan adalah kebanyakan spesis yang ada di Sarawak atau batu mandik tiada dlm "database" seperti Spanish Mackerel,Peacock Bass dan lain-lain.Diharap kemaskini akan datang dpt menambah lagi spesis-spesis ikan dari asia tenggara.

Untuk keterangan lanjut anda boleh layari : www.mp-fish.com

Rating dari FA : ☆☆☆☆




7. Fish Planet Calender (google play)
Kamek orang agak tertarik dengan aplikasi tok sebab aplikasi ini dilihat sangat lain dari yang lain.Ia memperlihatkan kalender dimana hari-hari yang sesuai utk memburu spesis ikan tertentu. Ianya kesinambungan dari aplikasi Fish Planet .Tidak sempurna jika anda tidak memuat turun sekali aplikasi Fish Planet.

Untuk ramalan tangkapan ikan anda hanya perlu menekan hari pada kalendar.Ramalan akan hadir dalam bentuk grafik yang simple daripada setiap ikan yang berpotensi pada hari tersebut.Yang bestnya setiap hari akan diberi notification ikan apa yg boleh di pancing beserta lokasi.Juga boleh di sync pegi jam elektronik atau gelang kesihatan seperti Samsung Galaxy Gear,Samsung Galaxy Fit dan lain-lain.

Rating Dari FA : ☆☆☆☆





8.Planet Ocean (google play & app store)
Aplikasi ini berbentuk "educational" .Satu aplikasi yang menarik dan padat dengan informasi.Terdapat lebih dari 100 spesis ikan dan hidupan laut berasaskan habitat ,bekalan dan teknik pancingan.Aplikasi ini akan membantu anda untuk mengenalpasti spesis ikan yang terancam.

Anda juga boleh dapatkan berita terkini tentang dunia marin menerusi artikel Goodplanet info magazine,temasuk lah nasihat pengguna.Yang best nya ada resepi masakan ikan yang rupa nya mcm nyaman jak.Anda juga diperluhatkan dgn filem-filem ocean planet.Aplikasi ini lebih kepada "awareness" tentang hidupan laut yang semakin diancam kepupusan.Yang agak mengecewakan ialah kebanyak spesis yang diperlihatkan tiada di perairan sarawak mahupun malaysia atau sbm2.

Untuk maklumat lanjut boleh google : Planet Ocean

Ratung Dari FA : ☆☆☆☆



1 comment:

About Us

Recent

Random