Friday 18 April 2014

Lucornia Shoals - Khazanah tersembunyi

FA masih dalam perancangan utk meneroka perairan Lucornia.Memandangkan spot memancing ini sangat terkenal di kalangan pemancing tempatan malah luar negara.Kalau FA berjaya membuat trip ke Lucornia pastinya ia menjadi "big event" utk kelab ini.walaupun kami belum pernah ke Lucornia,izinkan kami berkongsi sedikit informasi tentang Lucornia.

Lucornia adalah spot memancing terkenal di perairan Sarawak. Juga salah satu rizeb bank minyak terbesar di laut dalam.Ia adalah sebahagian daripada plat lautan (termasuk Spratly) yang membahagikan Thailand, Vietnam, Borneo, Filipina, Taiwan dan Hong Kong. Semua negara inginkan perairan ini termasok China & Jepun menuntut perairan ini untuk khazanah di dalamnya.
Lucornia terletak sekurang-kurangnya 100-150 batu nautika dari Miri.


lucornia adalah kawasan permainan kawanan ikan-ikan kecil. Ia berlindung di beting-beting tingginya yang menjadi lokasi subur terumbu karang. Dan keadaan ini sekaligus mengundang kawanan ikan-ikan monster dan pelagik untuk turut serta mendiami kawasan yang subur tersebut.
Dogteeth Tuna antara penghuni Lucornia

Amberjack 14kg di daratkan di Lucornia


Perairan dipenuhi dengan Batu dan terumbu dalam. Tempat terkenal termasuk Utara Lucornia Shoals, South Lucornia Shoals, Hayes Reef, Tripp Reef, Moody Reef, Seahorse Breakers, Hardie Reef dan lain-lain.lokasi terdekat untuk ke Lucornia (dari Malaysia) adalah Miri, bandar minyak ibu negeri Sarawak. Jarak adalah kira-kira 100-150 batu nautika. 
Lucornia menjadi daya tarikan pemancing dari seluruh dunia.


Menurut Fisherzone.com.my peralatan memancing yang sesuai utk di bawa ke lucornia adalah seperti berikut:
 - rod hendaklah PE4 atau lebih
 - main line paling kurang 40lbs
 - reel mesti melebihi 300 meter
 - leader line 50-100 lbs
 - jig 200-400g

Permainan "bottom fishing" disarankan menggunakan electric reel atau heavy duty multipliers

Gambar ini sudah cukup utk memberitahu betapa buasnya perairan Lucornia.



page1image6788




No comments:

Post a Comment

About Us

Recent

Random