Sunday 6 April 2014

Memburu Haruan

Aktiviti memburu haruan aktif sekitar bulan november hingga februari kerana musim cuaca yang tidak menentu,laut bergelora dan hujan sepanjang bulan membuatkan kami beralih tumpuan ke ladang sawit utk memburu haruan.

Ladang sawit Sarawak Oil Plantation (SOP) di Jalan Kuala Tatau menjadi mangsa kami.Terletak lebih kurang 40 minit perjalanan dari bandar Bintulu,lokasi yang agak terpencil.di temani peladang-peladang warga indonesia kami menerjah  tali air kelapa sawit yang sememangnya habitat Ikan haruan.

Penggunaan set light adalah pilihan kami dalam acara memburu haruan,bagi merasakan tarikan haruan yang agak ganas.malahan set rod ini amat ringan dan bersesuaian utk aktiviti casting .

Dengan menggunakan "jump frog" sebagai daya tarikan utk mengumpan haruan melalui teknik "casting" .Satu lokasi yang tidak pernah menghampakan,16 ekor haruan dlm masa sehari ada lah rekod terbaik kami setakat ini.Manakala En. Awg Nazri Awg Daud pula di tabalkan sebagai "The King Of Snakehead" kerana berjaya mendapatkan hasil tangkapan paling banyak setiap kali memburu haruan.


Awg Nazrin Awg Daud masih memegang tahta sebagai "The King Of Snakehead"



1 comment:

  1. Papa ada cincin belao..batu penunduk segala jenis haiwan ya...

    ReplyDelete

About Us

Recent

Random